علمی ؛آموزشی؛ مذهبی؛فرهنگی

طراح وبلاگ : صادقی دبیر زبان انگلیسی دبیرستان راه زینب

طراح وبلاگ : صادقی دبیر زبان انگلیسی دبیرستان راه زینب

۲۰ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

کسی که با فریاد  سخن میگوید، شنونده تمایلی به شنیدن فریادهای او پیدا نمیکند.


فریاد شخص ذهن و مغز شنونده را خلیی زود خسته میکند.


همانطور که خودمان دوست نداریم کسی با فریاد نظرش و فکرش را تحمیل کند، ما هم نباید با فریاد فکر و نظر خود را به دیگران القا کنیم.


آرام و متین و سنجیده سخن گفتن احترام متقابل و علاقه به شنیدن نظر او را زیادتر میکند.

۱ نظر ۲۵ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۵

یکی دیگر از مواردی که قدرت تحمل و احترام به افکار دیگران را افزایش میدهد، طرز سخن گفتن و به عبارت لحن سخن و نحوه خطاب به دیگران است.

وقتی شخصی با دیگران با لحن مودبانه و قابل احترام رفتار میکند، دیگران هم با او همان گونه رفتار میکنند.

و این رفتار متقابل نوعی احترام و تحمل به افکار و تمرین برای افزایش قدرت تحمل افکار و نظریه های دیگران است.

۰ نظر ۲۴ آذر ۹۶ ، ۱۲:۲۱

یکی دیگر از راههای تحمل و احترام به افکار دیگران وتمرین اخلاق و ادب در محیط مدرسه و هر جای دیگر خانه، محل کار و اجتماع پرهیز از بحث و جدل کردن است.

در بحث و جدل کردن حتی اگر ما به حق باشیم و حرف خود را به کرسی بنشانیم، در واقع شخصیت طرف مقابل را خراب کردیم.

بحث و جدل یعنی ثابت کردن خود (نظر خود) به دیگران و خراب کردن شخصیت دیگران، که برخواسته از غرور شخصی باشد. غروری که از منیت سرچشمه میگیرد.

البته بحث و جدل با مباحثه فرق دارد چون در مباحثه هیچ از طرفین نمیخواهند شخصیت طرف مقابل را خورد کند و حرف خود را به کرسی بنشاند و مثلا در مورد یک مبحث علمی نظرات خود را بیان میکند و هر کدام از طرفین به نظرات دیگری احترام میگذارد در حالیکه در بحث و جدل یکی از طرفین میخواهد حرف فقط حرف او باشد، به هر قیمتی شده حتی با خراب کردن شخصیت طرف مقابلش.

و پیروزی در بحث و جدل به هر حال یک شکست است چون باعث ایجاد رنجش شده و شخص مقابل را از خود ما زده کرده و از ما دور میکند و باعث بوجود آمدن احساسات منفی در طرف مقابل میشود.


۰ نظر ۲۰ آذر ۹۶ ، ۱۲:۱۲

واقعا این سخن آیت الله بهجت(ره) را باید قاب کرد و هر روز آن را سرمشق رفتارهای خود قرار داد.

از آیت الله بهجت پرسیدند: لطفا کتابی جامع در زمینه اخلاق به ما معرفی کنید تا از آن استفاده کنیم؟

فرمودند: اکنون یک کلمه میگویم که برو برگرد نداشته باشد! همه کس از آن استفاده بکنند. ... و در آخر فرمودند: آن کلمه همین است که " بدانی (خداوند) می بیند و السلام.(1)

واقعا اگر انسان خداوند بزرگ و مهربان را در همه حال شاهد و ناظر اعمال و رفتار خود ببیند و در انجام هر کاری و در سخن گفتن رضایت خداوند را همیشه اولین اصل قرار دهد، بهترین اخلاق را خواهد داشت. چرا که چکیده اخلاق همین است که بدانیم خداوند در همه حال شاهد و ناظر اعمال، رفتار و گفتار ماست و به یک کلام خداوند می بیند.


منبع: کتاب ورق های آسمانی ، ص 126 و 127 مولف:محسن کمری زاده

۲ نظر ۱۹ آذر ۹۶ ، ۰۸:۴۳


فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ

﴿آل عمران- ۱۵۹﴾

ترجمه مکارم شیرازی: به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنها ( مردم) نرم (و مهربان شدی)! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‏شدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش ‍ بطلب! و در کارها، با آنها مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.



«وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنًا؛ با مردم به نیکی سخن بگویید». (بقره: 83)



«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسانِ وَإِیتاءِ ذِی‌الْقُرْبى‏ وَیَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ؛ خداوند فرمان به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان مى‏دهد، و از زشتی‌ها و منکرات‏ و ظلم و ستم نهى مى‏کند». (سوره نحل/90)



«فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشی؛ با او به نرمی سخن گویید، شاید پند گیرد و بترسد». (طه: 44)



۱ نظر ۱۸ آذر ۹۶ ، ۲۰:۴۴

(پست مربوط به پرسش مهر96)


(انتخاب درست کلمات )آیا آنچه میگویم ارزش شنیدن دارد؟


بعضی وقتها ما چیزهای را میگوییم و بیان میکنیم که فقط خودمان به آنها علاقه داریم و برای دیگران ارزشی ندارد.

وقتی مطلبی وجود دارد که برای دیگران انرژی منفی به همراه دارد و باعث انزجار و بروز احساسات منفی دیگران میشود، نباید از چنین مطالبی استفاده کرد تادیگران را مجبور به تحمل عقاید و تفکرات منفی خود نکنیم.
در مورد موضوع و مطلبی صحبت کنیم که ارزش شنیدن و گوش کردن داشته باشد و برای دیگران مفید باشد. در این صورت دیگران با ادب و احترام گوش میکنند و احترام میگذارند چون تمایلات و علاقه دیگران را نیز در نظر گرفته ایم.

 اگر موضوع برای همکار و دوست و دانش آموز ما مفید و حاوی انرژی مثبت نباشد در مواقع بعدی که ما را میبیند دیگران به سخنان ما گوش نمیکند و احترامی قائل نمیشود.

۰ نظر ۱۷ آذر ۹۶ ، ۰۹:۴۸

(پست مربوط به پرسش مهر96)


تغذیه مناسب

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد محیطی شاد و قابل احترام برای دیگران میشود، تغذیه مناسب فرد است.

وقتی دانش آموزی یا معلمی بدون صبحانه و گرسنه در محل تحصیل یا محل کار حاضر میشود، مغز و جسم این فرد انرژی لازم برای فعالیت نخواهد داشت و در نتیجه خیلی زود خسته و بی حوصله میشود. خستگی و بی حوصله بودن قدرت تحمل روحی شخص را پایین می آورد وقتی مغز و جسم انرژی لازم را ندارد و خسته و بی حوصله باشد، خیلی طبیعی است که چنین فردی انرژی لازم برای گوش دادن به حرف و نظرات و تفکرات دیگران را نخواهد داشت. پس معلمین محترم هم باید خود تغذیه مناسب داشته باشند و هم دانش آموزان را تشویق کنند که با تغذیه مناسب در مدرسه حضور یابند و اولیا محترم نیز فرزندان خود را با تغذیه مناسب به مدرسه بفرستند.

وجود افرادی با تغذیه کافی و مناسب باعث وجود افرادی سرشار از انرژی در مدرسه خواهد شد که ظرفیت روحی و ظرفیت یادگیری  بالایی دارند. وجود افراد سرشار از انرژی مثبت،  اخلاق و احترام را بیشتر میکند.

۰ نظر ۱۶ آذر ۹۶ ، ۲۰:۴۷

(پست مربوط به پرسش مهر96)

بهبود رابطه با خدا و عبادت

یکی از بهترین کارهای که خلق و اخلاق انسان را تغییر داده و به سوی خوب بودن سوق میدهد، بهبود رابطه با خداوند بزرگ و عبادت کردن است.


معلمین و مسئولین مدرسه به عنوان الگوی برای دانش آموزان و دیگران، میتوانند قسمتی از عبادت و نماز خود را با دانش آموزان و به صورت جماعت انجام دهند.

کسی که رابطه خود را با خدا درست کند خداوند هم رابطه او را با مردم درست میکند. در این باره به حدیثی گهربار  از حضرت امیر المومنین علی علیه السلام اشاره میکنیم که فرمودند:

مَن أَصلَحَ فیما بَینَهُ و َبَینَ اللّه  أَصلَحَ اللّه  فیما بَینَهُ وَ بَینَ النّاسِ(1)؛

هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.


وقتی دیگران ببینند شخصی که در انجام عبادت و نماز دقیق است و با خداوند رابطه خوبی دارد و همین طور با دانش آموزان و سایر معلمان با احترام رفتار میکند، دیگران نیز چین فردی را دوست میدارند و او را به عنوان الگویی برای خود انتخاب کرده و از او تبعیت میکنند. اینجاست که دیده میشود چگونه رفتار خوب یک معلم بر روی رفتار سایرین تاثیر نیکو میگذارد و محیط را به محیطی سرشار از اخلاق و مهربانی تبدیل میکند. در چنین محیطی نظرات و تفکرات دیگران ارزش پیدا میکند و هر کسی میتواند براحتی نظر و عقیده خود بدون استرس و اضطراب بیان کند چرا که میداند در محیطی قرار دارد که در آن تمسخری وجود نخواهد داشت و دیگران به نظر او احترام خواهند گذاشت.


(1) من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 396 ، ح 5845 - تنبیه الخواطر یا مجموعه ورام ج 2 ، ص 163 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 68، ص 366، ح 12

۱ نظر ۱۶ آذر ۹۶ ، ۱۹:۴۵

(پست مربوط به پرسش مهر96)

انعطاف پذیری

یکی از موضوعات دیگری که میتوان باعث ایجاد تحمل و احترام به افکار دیگران میشوده و اخلاق و ادب را بیشتر میکند قدرت انعطاف پذیری اشخاص است.

معلم به عنوان مدرس میتواند انعطاف پذیری را به دانش آموزان بیاموزد و خود نیز در موارد لازم انعطاف پذیری لازم را داشته باشد.

زمانیکه یک دانش آموز با مشکل روحی بزرگی مثل از دست دادن یکی از نزدیکانش یا با مشکل جدایی والدین در سر کلاس حاضر میشود، اینجا معلم با انعطاف بیشتری با این دانش آموز رفتار نماید و به عنوان نمونه ای از یک مدل انتخابی انعطاف پذیر برای دانش آموزان باشد.

و همچنی در محیط مدرسه اگر مدیر یا معاون هست، در تعامل با سایر همکاران نیز باید مشکلات سایرین  را درک کند به نظرات و تفکرات آنها با دقت گوش کند با انعطاف بیشتری رفتار نماید. این امر تحمل و احترام متقابل ایجاد میکند و باعث ایجاد محیطی شاداب و سرشار و از اخلاق و ادب میشود.


۰ نظر ۱۵ آذر ۹۶ ، ۱۹:۴۳

(پست مربوط به پرسش مهر)

 یکی دیگر از راههای ایجاد اخلاق خوب و احترام به تفکرات دیگران کاهش استرس میباشد.

دانش آموزی که انواع و اقسام استرس و فشار روحی را تحمل میکند نمیتواند با خیال راحت و با آسودگی به نظرات دیگران گوش کند و زمانیکه نتواند در آرامش به سخنان دیگران گوش کند، نمیتواند به تفکرات دیگران بیاندیشد و به آنها احترام بگذارد.

پس معلمین و مسئولین مدرسه میتواند با کاهش استرس در دانش  آموزان و ایجاد محیطی آرام و یادگیرنده موجب پرورش و تعالی دانش آموزانی باشند که شنونده خوبی باشند و با اخلاق و تحمل به دیگران احترام نمایند.

۰ نظر ۱۵ آذر ۹۶ ، ۱۹:۲۱